E-commerce w Czechach w 2024 roku
Od czego zacząć i na co zwrócić uwagę rozpoczynając przygodę w czeskim rynkiem e-commerce?
Rynek e-commerce w Czechach w 2023 roku.
Czeski rynek e-commerce według tamtejszego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego (APEK po czes. Asociace Pro Elektronickou Komerci) był warty 185 mld koron w 2023 roku i był o 6% mniejszy niż 2022 roku. Na spadek ten wpłynęła przede wszystkim złożona sytuacja gospodarcza, która w Czechach była bardziej widoczna niż w pozostałych krajach UE oraz wysoka inflacja doprowadziła do mniejszej skłonności konsumentów do wydawania pieniędzy i wzrostu kosztów operacyjnych ponoszonych przez sprzedawców. Niemniej jednak czeskie e-sklepy poradziły sobie z tymi wymagającymi warunkami i odnotowały wzrost rok do roku w ostatnim kwartale roku.
Czego można spodziewać się w 2024 roku na czeskim rynku e-commerce?
APEK oczekuje że w 2024 roku czeski sektor e-commerce powróci do fazy wzrostu . Nawet jeśli nie oczekuje się wzrostu rzędu kilkudziesięciu procent, to poprawiające się nastroje na rynku powinny przełożyć się na wzrost sprzedaży przynajmniej o kilka procent. Rośnie zatem optymizm w branży e-commerce, co powinno przynieść pozytywną przyszłość całemu środowisku online w Czechach. Na rynku pojawiają się nowi zagraniczni gracze, a klienci oczekują coraz lepszych usług. Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, a nowe pokolenie kupujących różni się od poprzedniego pod wieloma względami. Wszystko to wskazuje, że czeskie e-sklepy będą musiały stale wprowadzać innowacje i dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych.