System ISOH2 czyli czeskie BDO

Kto jest zobowiązany do rejestracji? Jakie są kary za brak zgłoszenia? Kim jest autoryzowany przedstawiciel i organizacja odzysku?

Rejestracja opakowań i produktów w czeskim BDO.

W Republice Czeskiej pierwsza ustawa o odpadach została ustanowiona w 1991 roku. Obecnie gospodarkę odpadami reguluje ustawa nr 541/2020 Dz.U. o odpadach, która obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Ustawa określa prawa i obowiązki osób w zakresie gospodarki odpadami i promuje podstawowe zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, ochrony środowiska i zdrowia ludzkiego w gospodarce odpadami. Gospodarkę produktami wycofanymi z eksploatacji reguluje ustawa nr 542/2020 Dz.U., obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. Gospodarkę odpadami opakowaniowymi reguluje ustawa nr 477/2001 Dz.U. o opakowaniach, z późniejszymi zmianami.


Celem gospodarki odpadami i środki służące ich osiągnięciu są określone w Planie Gospodarki Odpadami Republiki Czeskiej (po czes. Plán odpadového hospodářství České republiky). Jego wdrożenie jest oceniane za pomocą raportów oceniających. Regionalne plany gospodarki odpadami również muszą być zgodne z europejskimi dyrektywami WMP, EPR i WEEE.

Obszar gospodarki odpadami obejmuje również transgraniczne przemieszczanie odpadów do i z Republiki Czeskiej lub przez jej granice. Transport transgraniczny jest regulowany przez prawodawstwo UE i jest dozwolony w ramach procedur administracyjnych w celu zminimalizowania ryzyka i wpływu na środowisko. Dlatego też w Czeskiej Republice został wprowadzony System Informacji Gospodarki Odpadami ISOH, który jest odpowiednikiem polskiego BDO czyli Bazy Danych Odpadowych. Za wprowadzenie, ewidencjonowanie i zarządzanie bazą danych jest odpowiedzialne czeskie Ministerstwo Środowiska (po czes. Ministerstvo životního prostředí – MŽP).

Czym jest czeski system ISOH?

System ISOH, a dokładniej ISOH2 jest z nadbudową publiczną systemu VISOH2. Jest to nowoczesny system informacji porządkowej, który ujednolica wszystkie agendy gospodarki odpadami określone w przepisach prawnych to jest Ustawie o odpadach, Ustawie o produktach wycofanych z eksploatacji, Ustawie o opakowaniach, Ustawie o tworzywach jednorazowego użytku, łącznie z przepisami wykonawczymi i prawodawstwem europejskim.

System udostępnia funkcjonalności wspierające zarządzanie procesami i kontrolę danych w całej administracji publicznej. Obsługuje także łatwiejsze i bardziej kompleksowe raportowanie oraz analizę danych. System jest zintegrowany ze wspólnymi usługami eGovernment, takimi jak usługi rejestrów podstawowych oraz integracją z kluczowymi systemami informacyjnymi MG, takimi jak ISPOP, CRŽP, EnviIAM, czy usługami aktowymi organów publicznych. W przyszłości system będzie także podłączony do systemów Unii Europejskiej.

Wewnętrzna część systemu (ISOH2) jest dostępna dla wszystkich organów władzy publicznej w zakresie wykonywania powierzonych im uprawnień.

Kto jest zobowiązany do rejestracji opakowań i produktów w czeskim systemie ISOH?

Do rejestracji w czeskim systemie informacyjnym gospodarki odpadami ISOH (po czes. Informační Systém Odpadového Hospodářství) jest zobowiązana osoba fizyczna lub prawna (firma, JDG, spółka) prowadząca działalność gospodarczą, która wprowadza do obrotu na rynek czeski produkty wraz z opakowaniami i która spełniają choć jeden z trzech warunków:

  • handluje i sprzedaje produkty typu elektronika*, baterie, opony
  • wprowadza do obrotu opakowania o wadze powyżej 300 kg brutto w ciągu roku
  • generuje przychód roczny firmy powyżej 25 mln CZK brutto (c.a. 5 mln złotych brutto)

UWAGA: Za elektronikę uważa się wszystkie urządzenia i akcesoria, które zawierają baterie lub akumulatory, ale też te urządzenia, które są zasilane prądem elektrycznym.

Co liczone jest do obrotu firmy?

Zasadniczo liczone jest wszystko co składa się na sprzedaż i buduje przychód. Jest to zarówno sprzedaż stacjonarna, sprzedaż wysyłkowa, sprzedaż internetowa (e-commerce), jak i sprzedaż telefoniczna.

Kto jest lub kto może być zwolniony z rejestracji w czeskim ISOH?

Jeżeli firma lub spółka nie spełnia żadnego z warunków kwalifikujących do rejestracji w ISOH. W Czechach można być zwolnionym ale dotyczy to tylko podmiotów, które:

  • nie sprzedają produktów elektroniką, bateriami, oponami i innymi wszelkimi urządzeniami elektrycznymi zasilanymi prądem, typu:
  • generują roczny wolumen roczny poniżej < 300 kg brutto (opakowań)
  • przychód roczny firmy mnie inż 25 mln koron brutto czyli mniej niż 5 mnl złotych

Wówczas taki formularz zgłoszeniowy należy złożyć najlepiej przed rozpoczęciem sprzedaży i wysłać taki formularz z prośbą o zwolnienie do odpowiedniego organu, najlepiej MŻP.

Kto jest producentem, który powinien zarejestrować się do ISOH?

Producentem w rozumieniu ustawy czeskiej jest:

  • Fabrykant czyli podmiot wytwarzający dobra i towary
  • Dystrybutor
  • Importer produktów na czeski rynek
  • Sprzedawca internetowy handlujący za pośrednictwem e-commerce`u lub marketpace`u w Czeskiej Republice

Jakie dane i dokumenty są potrzebne do rejestracji w czeskim ISOH?

Do rejestracji w czeskim BDO są potrzebne następujące informacje i dokumenty:

  • imię i nazwisko
  • numer telefonu
  • adres mailowy
  • numer konta bankowego
  • aktualny wyciąg z czeskiego KRS-u lub czeskiego CEIDG
  • określenie rodzaju towarów, które będą sprzedawane na czeskim rynku wraz z podaniem ich numeracji np.
  • wskazanie opakowań produktowych, zbiorczych i transportowych (paleta lub pudła)
  • szacunkowy wolumen opakowań z podziałem na rodzaj materiału jaki będzie stosowany, np. folia typu strecz, taśma falista, taśma klejąca, folia PPC, tworzywo sztuczne, butelki typu PET,

Kto to jest autoryzowany przedstawiciel w Czechach i czym się zajmuje?

Każdy, kto wprowadza opakowania na rynek czeski lub wprowadza je do obrotu, ma obowiązki wynikające z ustawy o opakowaniach nr 477/2001 Coll. Wyjątkiem są firmy, które wprowadzają na rynek czeski mniej niż 300 kg opakowań rocznie, a jednocześnie ich roczny obrót na całym świecie (nie tylko na rynku czeskim) nie przekracza 25 000 000 CZK (około 1 mln EUR) w tym samym czasie.

W przypadku braku fizycznej siedziby w Czeskiej Republice lub braku sklepu stacjonarnego, trzeba skorzystać z licencjonowanego przedstawiciela, tak zwanej osoby autoryzowanej (po czes. Autorizované obalové společnosti). W przypadku Republiki Czeskiej taką firmą jest EKO-KOM a.s. reprezentuje osobę fizyczną lub spółkę przed czeskim Ministerstwem Środowiska, zajmuje się informowaniem o rejestracji, o płatnościach i komunikacji w zgłoszeniach urzędowych. Zawierając umowę na wspólną realizację obowiązków w zakresie odbioru i odzysku (recyklingu odpadów) zostaną spełnione w imieniu firmy przez EKO-KOM a.s. Firma lub spółka musi jednak nadal prowadzić ewidencję ilości opakowań wprowadzanych na rynek czeski i przesyłać ją do nas co kwartał, wypełniając tzw. raporty kwartalne.

Obecnie w Czechach funkcję autoryzowanego przedstawiciela dla podmiotów zagranicznych nie mających siedziby w Czechach pełni spółka EKO-KOM CZ a.s. Jednorazowy koszt usługi rejestracji z licencjonowanym przedstawicielem wynosi 10 200 CZK na rok. Ponadto EKO-KOM CZ .a.s zajmuje się organizowaniem szkoleń i wykładów związanych z wykonywanie zadań osób uprawnionych i upoważnionych w zakresie prawie wszystkich obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska, z wyjątkiem przepisów dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, a także Zapewnienie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wraz z powiązanymi usługami środowiskowymi.

System EKO-KOM gromadzi również dane dotyczące ilości opakowań wprowadzonych do obrotu lub będących w obiegu od firm, z którymi zawarł umowę o wspólnej realizacji. Odbywa się to poprzez kwartalne raport produkcji opakowań, który jest opracowywany przez autoryzowaną firmę opakowaniową, zgodnie ze strukturą wymaganą przez administrację państwową zgodnie z obowiązującymi przepisami. Firma EKO-KOM a.s. jest zarejestrowana w bazie pod numerem: OODP/9246/1440/3/02

Ile wynoszą opłaty roczne z tytułu prowadzenia spraw przez autoryzowanego przedstawiciela?

W tym przypadku istnieją dwa rodzaje opłat:

  • Pierwsza opłata to roczna opłata rejestracyjna i jest uiszczana raz w roku; składa się z dwóch części rocznej opłaty rejestracyjnej zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o opakowaniach (800 CZK)
  • Druga to płatności za usługi administracyjne (obecnie 800 CZK), co oznacza, że całkowita opłata rejestracyjna wynosi obecnie 1 600 CZK + VAT. Płatność jest naliczana kwartalnie, kwota jest obliczana na podstawie całkowitej ilości opakowań wprowadzonych na rynek lub do obrotu przez klienta w danym kwartale kalendarzowym zgodnie ze strukturą wynagrodzeń, która stanowi integralną część umowy i którą można również znaleźć na naszej stronie internetowej tutaj: https://www.ekokom.cz/en/clients/fees/.

Jeśli chcesz zarejestrować swoją firmę i zostać naszym klientem, wypełnij formularz, który można znaleźć na naszej stronie internetowej lub pod tym linkiem: https://www.ekokom.cz/en/clien...ę rejestracji krok po kroku można również znaleźć na naszej stronie internetowej lub tutaj: https://www.ekokom.cz/en/clien...

    Do czego jest potrzebna Organizacja Odzysku w Czechach i jaką funkcję pełni?

    W naszym imieniu EKO-KOM a.s. występuje do jednej z sześciu firm, tak zwanych organizacji odzysku śmieci w Czechach. Są to firmy które są zrzeszone w tak zwanym systemie kolektywnym OEEZ (po czes. kolektivní systémy OEEZ), który przejmuje od producenta lub dystrybutora obowiązki związane z wprowadzanie odpadów w zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz opakowań. Ponadto firmy te oferują proste i efektywne cenowo rozwiązania i usługi wpierające działalność producentów. Pomagają producentom w sposób efektywny wywiązywać się z odpowiedzialności społecznej związanej z ukończeniem żywotności produktów.

    Do których należy wysyłać kwartalne sprawozdania z odnośnie wprowadzonych odpadów do obrotu. Opłata kwartalna jest zryczałtowana i wynosi 1 600 CZK na rok. Kwotę taką przesyła się na wskazane konto bankowe wybranego przedstawiciela organizacji odzysku. W Czechach jest 6 organizacje odzysku, są to:

    • REMA Systém a.s.
    • ELEKTROWIN a.s.
    • ASEKOL a.s.
    • RETELA s.r.o.
    • EKOLAMP s.r.o.
    • ČEZ Recyklace s.r.o.

      Opakowanie można także zbierać indywidualnie natomiast nie jest to popularne rozwiązanie w Czechach



      Jakie są opłaty roczne za administrację w Organizacji Odzysku?

      Opłata za system administracyjny w organizacji odzysku wynosi 2 000 CZK bez VAT/rok i jest naliczana za cały rok w kwartałach (4x 500 CZK). Opłata ta, jest przeznaczona na administrowanie kontem klienta, świadczenie usług doradczych przez cały okres obowiązywania umowy oraz pomoc w klasyfikacji produktów zgodnie z ustawą 542/2020 Coll. do grup sprzętu elektrycznego. Płatności można dokonać jednorazowo w postaci opłaty rocznej lub płacić ją co kwartał.

      Jakie opakowania komercyjne mamy obowiązek zgłaszać do ISOH i na jakie kategorie opakowania dzielimy?

      Zasadniczo wszystkie opakowania i odpady, które wprowadzamy do obrotu musimy ewidencjonować i zgłaszać je kwartalnie do systemu ISOH. Raportowanie rozróżnia opakowania komercyjne i przemysłowe. Opakowania komercyjne są dalej podzielone na:

      • opakowania pojedyncze czyli produktowe (opakowania sprzedażowe)  np. pasta do butów
      • opakowania zbiorcze np. pudełko na pastę do butów
      • opakowania transportowe (pudła, kartony, folia bąbelkowa czy palety)

      Do kogo należy przesyłać raporty kwartalne i jak należy prowadzić ich ewidencję?

      Dane dotyczące opakowań wielokrotnego użytku są rejestrowane oddzielnie. Konieczne jest również prowadzenie ewidencji tych opakowań, ponieważ pewien ich procent trafia
      do odpadów komunalnych i władze państwowe wymagają ich ewidencjonowania zgodnie z przepisami prawem. Zasadniczo jest to rejestr każdego opakowania usuniętego lub wyeksportowanego za granicę lub sprzedanego w Republice Czeskiej. Dlatego należy monitorować czy opakowanie trafia do konsumenta końcowego, czy jest to opakowanie handlowe, sprzedażowe, grupowe, transportowe. Czy jest to opakowanie jednorazowe czy wielokrotnego użytku. Czy jest to opakowanie płatne czy przedpłacone.

      Przede wszystkim należy ustalić skład tych odpadów to znaczy czy jest to tektura falista, tworzywa sztuczne, rodzaj tworzyw PE, PP, a następnie ustalić wagę każdego z tych opakowań. Jeśli jest kilka rozmiarów, różnych opakowań, to wszystkich z osobna. Monitorowana musi być nawet folia stretch używana do zabezpieczenia palety, a także ruch palet drewnianych i plastikowych. Wszystko musi być zapisane w tabelach XLS, a podsumowanie kwartału dodane do raportu. Raporty zbiorcze dotyczące kwartalnej ewidencji opakowań należy przesyłać, najlepiej do 10-go każdego miesiąca do MŻP, za pośrednictwem swojej organizacji odzysku.

      Raporty kwartalne dotyczące ewidencji opakowań można prowadzić w excelu przy czym należy skrupulatnie zbierać informacje ilościowe oraz wagowe odnośnie poszczególnych rodzajów opakowań. Mając zebrane i przygotowane dane w formie elektronicznej można je przesłać do organizacji odzysku. Dla przykładu po rejestracji w panelu ASEKOL otrzymujemy login i hasło do portalu na którym można zgłaszać sprzedany sprzęt elektryczny i raportować te informację bezpośrednio do bazy ISOH.

      Jakie informacje powinny się znaleźć na wystawionej fakturze w Czechach dla klientów indywidualnych z sektora B2C?

      Jeżeli sprzedajemy do Czech elektronikę lub produkty elektryczne tworząc przy tym elektroodpady, zachodzi wówczas konieczność informowania klientów o opłatach recyklingowych. Wymóg taki jest zapisana w ustawie o odpadach 542/2020 §73, która mówi, że przy sprzedaży nowego sprzętu elektrycznego, producent sprzętu elektrycznego, dystrybutor i ostatni sprzedawca są zobowiązani do podania, oddzielnie od ceny sprzętu elektrycznego, kosztów odbioru, przetwarzania, używania i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektrycznego, które odnoszą się do sztuki nowego sprzętu elektrycznego lub jednego kilograma nowego sprzętu elektrycznego, w szczególności w formie odrębnego oświadczenia na dokumencie podatkowym, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

      W związku z tym, jeśli eksportuje się jakikolwiek sprzęt elektryczny (WEEE) do Czech, wówczas powstaje obowiązek poinformować swoich klientów o wysokości opłat recyklingowych za dany produkt lub wagę produktu (w zależności od kategorii) produktu/(-ów).

      Dla przykładu w Republice Czeskiej sprzedawany sprzęt elektryczny (WEEE) powinien być opisany na fakturze w odniesieniu do opłat za recykling ZSEE w Czechach, gdzie prawo jest bardziej precyzyjne. Opłaty za recykling powinny być podane na fakturze jako dokument podatkowy. Opłaty za recykling mogą być podane w każdej linii produktu w opisie faktury opisie faktury, jak pokazano na przykładzie.

      WAŻNE: Należy pamiętać o wykazaniu opłat recyklingowych dla każdego sprzedanego produktu, a także określić, czy kwota zawiera lub nie zawiera podatku VAT (podatku od wartości dodanej).
      Należy również obliczyć całkowitą kwotę opłat recyklingowych (RF za produkt * sprzedana ilość).
      Inną opcją jest pokazanie opłat opłaty (składki) w oddzielnej tabeli, w której należy podać opłaty recyklingowe dla wszystkich produktów z obliczenie całkowitych opłat recyklingowych uiszczonej przez klienta. Możliwe jest również użycie oddzielnego załącznika dodanego do faktury, ale nie należy zapominać o obliczeniu całkowitej opłaty recyklingowej.

      Ile trwa rejestracja w czeskim BDO i co otrzymujemy po rejestracji?

      Rejestracja firmy lub osoby fizycznej w czeskie bazie danych o odpadach ISOH trwa od 2 tygodni do nawet 1 miesiąca. Wszystko bowiem zależy od rodzaju wniosku oraz czasu w którym został on złożony. W przypadku pozytywnej rejestracji rejestrowany podmiot lub osoba fizyczna, otrzymują unikalny numer w bazie czeskiego Ministerstwa Środowiska wraz z informacją o klasie elektrośmieci, które wprowadzają i utylizują na terenie Czeskiej Republiki, za pośrednictwem 

      Co otrzymujemy po zarejestrowaniu się w czeskiej bazie ISOH?

      Po rejestracji w czeskim systemie ISOH2 od naszej autoryzowanej osoby Obecnie w czeskiej bazie ISOH należącej do Ministerstwa Środowiska ponad 150 podmiotów gospodarczych z Polski.

      Czy w Czechach są kary za brak rejestracji w czeskim BDO?

      Tak są i wynoszą do 500 000 CZK do nawet 10 000 000 CZK. Wszystko bowiem zależy od Są kontrole w Czechach, szczególnie sprzedających eletronikę. Nakłada je Ministerstwo Środowiska Republiki Czeskiej za brak rejestracji lub brak cyklicznych sprawozdań dotyczących . Sprawozdania takie składa się kwartalnie w 4 wyspecjalizowanych firmach od odpadów.

      Ile wynoszą wszystkie opłaty administracyjne związane z rejestracją w czeskim BDO wraz z późniejszą obsługą serwisową?

      • 10 200 CZK bez VAT rocznie za posiadanie w Czechach Autoryzowanego Przedstawiciela
      • 2 000 CZK bez VAT rocznie za rejestrację i administracyjna konta w czeskiej Organizacji Odpadowej

      opłaty produktowe za opakowanie oraz opłaty produktowe za produkt(-y) zawsze są rozliczane na koniec kwartału po rozliczeniu za opakowania i produkty wprowadzone na dany rynek.

      UWAGA: Jeśli rejestracja w czeskim BDO następuje w trakcie roku kalendarzowego to wówczas płacimy proporcjonalnie.

      Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, masz pytań lub chcesz dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami, telefonicznie pod numerem: +420 604 304 755 lub napisz do Nas na adres: info@uniontax.pl

      Autorem artykułu jest mgr. Bogdan Siuda, współwłaściciel spółki UnionTax EU s.r.o

      Zamów kontakt